Jag vill fika!

Idag ville jag fika, det var alltså en dag i mängden. Jag ryckte upp mig och bestämde mig för att baka aprikos-macarons.
Macarons är egentligen mitt hatbak för jag misslyckas alltid.
Första gången gick inte mandlarna att skålla och med skalen på blev smeten brun och såg ut som bajs. Det blev inte bättre av när jag skulle färga den med lite blåbär.
Brunt+lila=bajsgrått. Synd. Men skam den som ger sig, det gick ju bättre idag.



Skållade mandlar! En seger. 75 gram på vågen.



Ner i kvarnen för malning.


75 g sötmandel
½ dl + 2 dl florsocker
2 äggvitor
1½ msk strösocker

aprikosfyllning:
75 g torkade aprikoser (kanske 14 st)
ca 2 dl vatten
1½ msk florsocker


Fyllningen är superenkel. Man hackar aprikoserna och lägger dem i en skål. Sen kokar man vatten och häller över aprikoserna tills de är täckta. Låt stå tills de svalnat, häll av vattnet och mixa till kräm med sockret. Ställ i kylen.

Själva kakorna är svårare. Man skållar och mal mandeln och blandar sedan mandelmjölet med ½ dl florsocker. Sen vispar man äggvitorna i en egen skål tills de blir hårda. Häll i strösockret men var försiktig när du häller i florsockret så det inte blir glasyr/klumpar sig. Sist rör man ner mandeln. Jag hade en droppe röd karamellfärg också (fast jag spillde först i halva flaskan och fick panik, men det fiskade jag upp med en sked).

Spritsa ut en centimeter stora klickar på bakplåtspappersplåtar och banka plåten i bänken så det flyter ut lite. Låt de stå i ca 15 minuter innan de ska in i ungnen (annars spricker de lättare). Grädda 200 grader, 4-8 minuter beroende på ugn. Och öppna inte ungnen under tiden, det råkade jag göra, då sjönk de ihop och så tråkiga ut.

Ta ut, låt svalna och gör små dubbelmackor med aprikosfyllning i mitten.

Sen fick jag fika!


Ägg eller macarons?





Kommentarer
Postat av: underbaraclara

Åh vad smaskigt ! Heja på med din rara blogg

2010-08-18 @ 16:25:06
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: Linn



Tackar! Vad fint att du tittade förbi!

2010-08-18 @ 16:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0